wtorek, 22 maja 2007

ZDOBYWANIE TWIERDZY

Niedzielny dzień spędziłam bardzo pozytecznie: wspinajac sie na wzgorze Kale (zamkowe) czyli glowna atrakcje turystyczna Alanyi. Grzechem by bylo nie wejsc wreszcie, po ilus miesiacach spedzanych u jej stop :) Ciagle tylko autobusem z turystami, albo motorem, skuterem ze znajomymi, a nigdy piechota. Pogoda sprzyjala; niezbyt upalnie, wiec na wedrowke w sam raz.

Wzgorze jest niewysokie: 250 m n.p.m., ale droga prowadzaca na szczyt bardzo kreta, wiec w sumie przejscie tych paru kilometrow zajmuje troszke czasu. Po drodze mijalam leniwcow na czterech kolkach i Turkow, ktorzy zatrzymywali sie po to, zeby mnie zaczepic - strasznie ciezko byc samotna podrozniczka w tym miescie, uwierzcie (jak mniemam w mniej zepsutych turystami rejonach Turcji jest lepiej) :)

Cale wzgorze okala mur, z czasow seldzuckich (XIIIw.) natomiast twierdza na szczycie podobno zostala zbudowana przez piratow.

Legend dotyczacych tego miejsca sporo, wiec nie bede tu przytaczac, nadają one w kazdym razie klimatu... ktory wyjatkowy jest szczegolnie wieczorem. Mur jest wtedy podswietlony i wyglada niesamowicie.

Na samym szczycie placi sie bilecik (5 ytl) i przechodzi przez bramki, jak w metrze ;) (ach ci zapobiegliwi Turcy!) - a w srodku ruiny ruin, ale tak malownicze, i tak cudowne sie rozposcieraja panoramy! Po wejsciu na taras znajdujemy sie na szczycie cypla wbijajacego sie w morze, wiec po jednej stronie widac wschodnia, a po drugiej zachodnia czesc Alanyi - i jeszcze wprost przed nami na grzbiecie wzgorza mur, stary meczet, las... cos cudownego.

Wczesniej sadzilam, ze ta twierdza jest przereklamowana, jednak teraz kategorycznie zmieniam zdanie i staje sie jej gorliwa oredowniczka. Kiedy wychylilam sie przez mur, spojrzalam w dol na iles tam metrow stromego urwiska z wapiennych skal, a na dole zatoczka z lazurowa woda... az mi sie baterie w aparacie wyczerpaly z wrazenia, na szczescie zapobiegliwie wzielam dodatkowe ;)



Moje ulubione zdjęcie. Tytuł: "Gospodarskim okiem..." - z przesłaniem dla wtajemniczonych ;)



ps1. Dzis poniedzialek i mam zakwasy, bo nie tylko weszlam, ale i zeszlam piechota. Bardzo mi z tym dobrze :)

ps2. A juz niedlugo, za dni pare... ale nie uprzedzajmy faktow ;)

2 komentarze:

Ma pisze...

Ale fajne zdjecia ! ! !.Ma.

Agatka pisze...

echh.. też wchodziłam ;) (i także piechotą :P)
fakt faktem - gdy jest podświetlony -widok jest bardzo piękny ;-)

pozdrawiam ;)