wtorek, 8 kwietnia 2008

ISLAM. CZEGO SIĘ BOISZ?

Co jakiś czas na moim blogu (zarówno na tym, jak i na starych adresach, których używałam wcześniej), oraz w skrzynce e-mailowej pojawiają się pytania i komentarze na temat islamu. Co prawda Turcja krajem islamskim w ścisłym tego słowa znaczeniu nie jest, ale tak się ją kojarzy; fakt, że wyznawców tej religii jest w Turcji najwięcej.

Pytania dotyczące islamu na ogół pełne są ledwo ukrywanej paniki - okay, raczej nieukrywanej. Ogólne wyobrażenie islamu w Polsce (z jakim się stykam ja i moi znajomi) jest naszpikowane stereotypami i łatwymi odpowiedziami na trudne pytania.
Co gorsza, potęgują to media masowe, które powtarzają wszystko to, co "wiemy": że muzułmanie zniewalają kobiety, że nakazują im zasłaniać chustami twarze, że kobiety nie mają żadnych praw, że muzułmanie są brudni, wszystkich nie-muzułmanów najchętniej by zabili, bo tak głosi ich "dżihad".
Niby wiadomo, że to tylko przejaskrawienie, bo media lubią sensacje i na nich się skupiają, a i tak wierzymy. Są oczywiście wyjątki i dziennikarze traktujący temat rzetelnie ale giną w powodzi islamo-fobii.
Potem na forach dotyczących krajów arabskich czy Turcji, czy w ustach turystów pojawiają się "kwiatki", których nawet nie będę przytaczać, żeby nie zawstydzać.

Uparci są upartymi, oni zawsze będą wiedzieć swoje - i do nich nie adresuję tej notki i tego bloga.
Za to otwartym i chcącym się czegoś dowiedzieć, polecam serwis internetowy "Nie bój się islamu". Jest on skierowany do dziennikarzy, i dużo w nim treści, ale mam nadzieję że to nie jest zbyt wielką przeszkodą :)
Polecam przeczytać chociażby:

Przedmowę Janusza Daneckiego

Tekst "Dlaczego boimy się islamu?"

Osobom cierpliwym, które dotrwają i doczytają obydwa teksty do końca (tu używam ironii), z góry gratuluję i od teraz wszystkich dociekliwych będę odsyłać do tych właśnie stron i tego znakomitego kompendium.

6 komentarzy:

Agata Wielgołaska pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Agata Wielgołaska pisze...

bo Danecki to w ogole fajny facet jest.

pozdrawiam zakatarzona (a jak tam Pani zdrowie?:)


ps. pisz, pisz wiecej!

Agata | tur-tur.pl pisze...

Moje zdrowie tak, że mam teraz tak niskie ciśnienie, że nie wiem czy żyję jeszcze, czy mi sie tylko wydaje. Czyli dzień jak co dzień :)
Zdrówka życzę (Tobie, i sobie, i wszystkim na świecie :)))

なな pisze...

mądre to co zostało napisane w tym poście. Właśnie jestem na etapie dokształcania się w tej kwestii :)

Anonimowy pisze...

Ja tak nie na temat napiszę. Zwracam się z pytaniem, czy raczej prośbą o podanie cen orientacyjnych w Turcji w lirach. Byłabym bardzo, bardzo wdzięczna. Chodzi mi o np. wodę, ciastka, pocztówki itp.
Pozdrawiam i z góry dziękuję:)

Niepokorna pisze...

islam i streotypy o nim > nie zartuj przeczytaj sobie o ustawie jaka niedawno wprowadzili w zycie w Afganistanie
http://wiadomosci.onet.pl/1952639,12,item.html
Islam to chora religia a rzadzi nia chory narod